fot. Pixabay.com

Internet to świetne miejsce do rozpoczęcia sprzedaży własnych produktów. Z roku na rok, wartość sektora e-commerce rośnie. Ponadto w 2020 roku , aż 73% konsumentów zdecydowało się na robienie zakupów online. Dzięki temu rozwiązaniu oszczędzamy pieniądze niezbędne do założenia sklepu stacjonarnego oraz zatrudniania personelu. Jak zacząć sprzedawać online? Jakie możliwości stwarza internet? Jak sprzedawać skutecznie?

Sprzedaż online – od czego zacząć?

Po pierwsze, pomyśl jakiego typu produkty chcesz sprzedawać: ubrania, rękodzieło czy asortyment twojej firmy. Warto wspomnieć, że według raportu E-commerce w Polsce 2020. Gemius dla e-Commerce Polska internauci najczęściej decydują się na zakup internetowy akcesoriów, odzieży, książek, płyt, obuwia, kosmetyków, sprzętu RTV/AGD, gier komputerowych i artykułów dziecięcych. To pokazuje jakie trendy utrzymują się w sprzedaży e-commerce i na co zwrócić uwagę decydując się na rozpoczęcie własnej sprzedaży. 

Po zbadaniu rynku i zapotrzebowania konsumentów należy wybrać miejsce sprzedaży: własny sklep internetowy, portale aukcyjne (polskie lub zagraniczne), media społecznościowe.

fot. Pixabay.com

Własny sklep internetowy

 Założenie własnego sklepu pozwoli ci na kreowanie wizerunku w sieci i budowanie własnej marki. To oczywiste rozwiązanie, które pomoże ci zdobyć wiernych klientów, szczególnie w przestrzeni lokalnej. Samodzielnie decydujesz o cenach i marżach za produkt, o kanałach marketingowych, którymi będziesz wspierał sprzedaż oraz nie jesteś ograniczony prowizją od sprzedaży, którą często narzucają serwisy aukcyjne.

Najprostszym sposobem na założenie własnego sklepu internetowego jest skorzystanie z gotowego kreatora strony. Z czasem, kiedy będziesz rozwijać własną sprzedaż, warto rozwijać swoją stronę i dbać o jej aspekt wizualny i infrastrukturę serwerową.

Portale aukcyjne

Najprościej zacząć sprzedaż od rodzimego, polskiego Allegro, czyli najpopularniejszej polskiej platformy zakupowej. Największą zaletą Allegro jest łatwość z jaką możemy promować własne usługi poprzez liczne narzędzia dostępne dla użytkowników. Bardzo ważne jest również pozycjonowanie własnej oferty, które jest bardzo ważne dla sprzedaży. 

Jednak największymi minusami są koszty prowizji i promowania, które są stosunkowo wysokie oraz konieczność przebijania się wśród innych sprzedających. Ogranicza to możliwość zbudowania własnej marki, w porównaniu do otwarcia własnego sklepu internetowego.

Ciekawym urozmaiceniem i możliwością zdobycia dodatkowego zarobku (często w euro!) jest zainteresowanie się sprzedażą na zagranicznych serwisach takich jak Amazon czy eBay. Daje to możliwość zwiększenia zakresu sprzedaży do najodleglejszych zakątków świata. Oczywiście niezbędna jest tutaj znajomość języka zależnie od kraju w jakim zależy nam na rozpoczęciu sprzedaży.

Przed rozpoczęciem korzystania z zagranicznych portali warto zapoznać się z kosztami opłat i prowizji oraz dobrze przemyśleć logistykę i formę dotarcia produktu do klienta. Wszelkie niezbędne informacje znajdziesz na stronach eBaya i Amazona.

fot. Pixabay.com

Sprzedaż na portalach społecznościowych

Jest to raczej pośrednia forma sprzedaży, ponieważ Facebook oferuje stworzenie katalogu produktów, dzięki któremu możemy sprzedawać. Nie możemy natomiast prowadzić sprzedaży bezpośrednio. Forma sprzedaży oparta na Facebooku daje możliwość poszerzenia grona odbiorców i przyciągnięcia nowych nabywców. Po prezentacji produktu zainteresowany zostanie przekierowany bezpośrednio do e-sklepu albo do konwersacji w platformie Messenger.

Skuteczna sprzedaż

Niezwykle istotnym aspektem każdej sprzedaży jest umiejętna promocja. Bardzo ważne jest również budowanie bazy klientów i zainteresowanie potencjalnych odbiorców naszymi usługami. Warto również zadbać o profesjonalny wygląd platformy, z której korzystamy i wysokiej jakości zdjęciach przy produkcie. Równie ważny jest szczegółowy opis uwzględniający wszystkie parametry przedmiotu. Warto zadbać również o sposób zapakowania sprzedawanych przedmiotów i kontakt na wielu płaszczyznach z klientem (telefon, facebook, mail, messenger, instagram). W ten sposób podniesiemy jakość świadczonych usług, co przekłada się na opinie i komentarze użytkowników.

Dywersyfikacja kanałów sprzedaży

Bardzo ważne jest również zadbanie o różnorodne formy dotarcia do odbiorcy, dlatego z czasem warto pomyśleć o połączeniu np. Otwarcia e-sklepu ze sprzedażą na platformach aukcyjnych i w social mediach. Jednak zaczynając swoją przygodę z branżą e-commerce, ważne jest skupienie się na jednej, wybranej formie sprzedaży. W ten sposób zadbasz o jakość świadczonych usług i stopniowo oswoisz się ze sprzedażą online. 

Na podstawie badań konsumenckich wyraźnie widać stały trend na sprzedaż online. Należy pamiętać, że wybranie odpowiedniego kanału sprzedaży, w dużej mierze zależy od specyfiki oferowanych produktów i od zapotrzebowania rynku na niego. Niezależnie jednak, na jaką formę sprzedaży się zdecydujesz, warto pamiętać o tym, żeby wybierać kanały w sposób umożliwiający jak najszerszy odbiór produktów przez kupujących. W ten sposób rośnie liczba nowych nabywców oraz szansa na sukces!

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here